Home English News 5,430 pelajar ditawarkan tempat ikuti program PISMP di seluruh negara

5,430 pelajar ditawarkan tempat ikuti program PISMP di seluruh negara

1414
0
SHARE
Ad

NILAI: Seramai 5,430 pelajar ditawarkan tempat bagi mengikuti Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) di semua Institut Pendidikan Guru (IPG) seluruh negara, kata Ketua Penolong Pengarah Unit Pengambilan dan Penempatan Pelajar IPG Shamsul Sanirun.

Beliau berkata kesemua pelajar tersebut akan menjalani tempoh pengajian selama lima tahun sebelum ditugaskan ke sekolah-sekolah yang ditentukan kemudian.

“Pengambilan kesemua pelajar ini adalah berdasarkan syarat yang telah ditetapkan oleh kementerian iaitu harus mencapai sekurang-kurangnya gred cemerlang dalam lima mata pelajaran dan memperoleh kepujian dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, Sejarah dan Bahasa Inggeris.

#TamilSchoolmychoice

“Selain itu, mereka juga perlu memenuhi syarat dalam bidang pengkhususan. Mereka akan berkhidmat sebagai guru menjelang 2024,” katanya kepada Bernama ketika ditemui selepas majlis perasmian Hari Pendaftaran Pelajar Baharu PISMP di IPG Kampus Pendidikan Teknik di sini, hari ini.

Perasmian disempurnakan Rektor Institut Pendidikan Guru Malaysia, Dr Rusmini Ku Ahmad dan turut dihadiri Pengarah IPG Kampus Pendidikan Teknik, Dr Yazid Abdul Manap.

Pada sesi pendaftaran di IPG Kampus Pendidikan Teknik, seramai 445 pelajar hadir mendaftar dengan 111 daripadanya pelajar lelaki manakala bakinya adalah pelajar perempuan.

— BERNAMA