Home English News 10 hingga 12 Feb perbicaraan kes tidak hormat lagu Negaraku

10 hingga 12 Feb perbicaraan kes tidak hormat lagu Negaraku

773
0
SHARE
Ad

KUCHING: Mahkamah Majistret di sini, hari ini menetapkan 10 hingga 12 Februari tahun hadapan bagi perbicaraan kes membabitkan tujuh individu yang tidak menghormati lagu Negaraku.

Majistret Nuruhuda Mohd Yusuf menetapkan tarikh itu bagi perbicaraan kes tersebut ke atas Leong Shaow Tung, 43, Kon Tai Keong, 37, Bong Sak Sin, 44, Andrew Chong, 33, Phang Ngin Pen, 64, Tan Kok Chiang dan Kui Ping Ping masing-masing berusia 46 tahun.

#TamilSchoolmychoice

Menurut kertas pertuduhan, kesemua mereka tidak berdiri sebagai tanda hormat ketika lagu Negaraku berkumandang dalam satu majlis makan malam di Hotel Telang Usan pada pukul 7.15 malam 27 Sept lepas.

Tertuduh yang terdiri daripada seorang wanita dan enam lelaki itu didakwa mengikut Seksyen 8(3) Akta Lagu Kebangsaan 1968, yang dibaca sekali di bawah Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman denda tidak melebihi RM100 atau penjara tidak melebihi sebulan, jika sabit kesalahan.

Kesemua tertuduh diwakili peguam Arthur Lee dan Ian Lee Yi Eng manakala pendakwaan dikendalikan oleh Pegawai Pendakwa Raya, Nurfadzlin Hafiz Musa.

Pada 11 Okt lepas, ketujuh-tujuh mereka mengaku tidak bersalah atas pertuduhan terbabit.

— BERNAMA