Home English News LTTE : Isu Jaminan ADUN Gadek, G.Saminathan deketahui Jumaat ini

LTTE : Isu Jaminan ADUN Gadek, G.Saminathan deketahui Jumaat ini

2183
0
SHARE
Ad

KUALA LUMPUR — Mahkamah Tinggi di sini menetapkan Jumaat ini untuk memutuskan sama ada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gadek, G. Saminathan, yang ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) kerana terlibat dengan kumpulan pengganas LTTE, dibenarkan diikat jamin atau sebaliknya.

Saminathan, 34, yang menghadapi pertuduhan menyokong dan memiliki item berkaitan kumpulan itu ditahan reman di Penjara Sungai Buloh mengikut SOSMA.

Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali hari ini mendengar hujahan  peguam Ramkarpal Singh, yang mewakili Saminathan, dan Timbalan Pendakwa Raya Muhamad Iskandar Ahmad dalam prosiding kes berkenaan yang bermula pada 4.30 petang dan berakhir 8 malam.

#TamilSchoolmychoice

Terdahulu, Ramkarpal (gambar) berhujah badan Kehakiman mempunyai kuasa untuk membenarkan atau menolak permohonan ikat jamin dan badan Eksekutif tidak boleh campur tangan dalam hal berkenaan.

Peguam itu berkata pihaknya menerima bahawa ia bukan sesuatu yang mudah untuk mahkamah membenarkan ikat jamin, tetapi untuk menafikan terus hak anak guamnya bagi mendapatkan ikat jamin adalah tidak wajar.

Sementara itu, Muhamad Iskandar pula berhujah SOSMA adalah sah dari segi perundangan dan Perlembagaan Persekutuan.

“Undang-undang di bawah SOSMA juga berbeza dan tidak boleh disamakan dengan undang-undang jenayah lain. Bayangkan, jika ikat jamin dibenarkan, dikhuatiri perlakuan keganasan akan berulang,” katanya yang turut memaklumkan pertimbangan jaminan bagi tahanan mengikut SOSMA hanya boleh diberikan kepada kanak-kanak, wanita dan orang sakit.

Pada 1 Nov lepas, Hakim Mahkamah Sesyen Rozina Ayob telah memutuskan bahawa terdapat merit dalam permohonan pembelaan mengikut Seksyen 13(2) SOSMA bagi merujuk isu perlembagaan berhubung jaminan ke Mahkamah Tinggi.

Mahkamah itu telah membenarkan permohonan Saminathan dan 11 lelaki untuk merujuk isu perlembagaan berhubung jaminan ke MahkamahTinggi.

Selain Saminathan, mereka yang lain ialah ADUN Seremban Jaya P. Gunasekaran, 60; pemandu teksi V. Balamurugan, 37; penghantar surat S. Teeran, 38; peniaga besi buruk A. Kalaimughilan, 28; ketua pegawai perbadanan S. Chandru, 38; juruteknik S. Arivainthan, 27; penjaga stor S.Thanagaraj, 26; pengawal keselamatan M. Pumugan, 29; seorang guru sekolah menengah kebangsaan di Telok Panglima Garang, Selangor, Sundram Renggan @ Rengasamy, 52; ahli DAP V. Suresh Kumar, 43; dan peniaga B. Subramaniam, 57.

Kesemua mereka didakwa di Mahkamah Sesyen berasingan di sini dan di beberapa negeri pada 29 dan 31 Okt lepas atas pertuduhan berkaitan kumpulan pengganas LTTE.

— BERNAMA