Home English News Hujah Vel Paari berhubung permohonan mencelah wanita dakwa isteri Samy Vellu didengar...

Hujah Vel Paari berhubung permohonan mencelah wanita dakwa isteri Samy Vellu didengar 15 Jun

1348
0
SHARE
Ad

KUALA LUMPUR — Mahkamah Tinggi hari ini menetapkan 15 Jun untuk mendengar hujah Datuk Seri S. Vell Paari berhubung permohonan seorang wanita yang mendakwa adalah isteri Tun S. Samy Vellu untuk mencelah saman beliau yang meminta mahkamah menentukan kesihatan mental bapanya.

Peguam R.S.N. Rayer yang mewakili wanita itu, Meeriam Rosaline Edward Paul, 60, berkata Vell Paari akan mengemukakan hujahan melalui peguamnya Datuk David Mathews di hadapan Hakim Datuk Mohd Sofian Abdul Razak.

Terdahulu, mahkamah menetapkan 20 Mac sebagai tarikh Vell Paari membuat hujahan berhubung isu itu namun telah ditangguhkan susulan pelanjutan Perintah Kawalan Pergerakan oleh kerajaan.

#TamilSchoolmychoice

Vell Paari memfailkan saman terhadap Samy Vellu pada 2 Dis tahun lepas memohon perintah mahkamah supaya siasatan dilakukan bagi menentukan keupayaan mental Samy Vellu dan sama ada bekas Presiden MIC dan bekas Menteri Kerja Raya itu berupaya untuk menguruskan diri serta hal ehwalnya.

Dalam saman itu, Vell Paari memohon perintah bahawa suatu tarikh, masa dan tempat ditetapkan untuk siasatan diadakan di bawah Seksyen 52 Akta Kesihatan Mental 2001 ke atas bapanya bagi mengetahui jangka masa bapanya mengalami kecelaruan mental.

Beliau juga memohon perintah mahkamah untuk mengetahui sama ada bapanya berupaya memberi arahan kepada peguam supaya bertindak bagi pihaknya (Samy Vellu) selain menentukan jenis harta yang dimiliki bapanya.

Bekas Setiausaha Agung MIC itu turut memohon supaya Consultant Neuropsychiatrist dan Ketua Neurobehavioral Medicine Services dari Penang Adventist Hospital, Dr Prem Kumar Chandrasekaran atau pakar kesihatan mental lain diberikan akses untuk memeriksa bapanya secara peribadi dan menyediakan laporan tentang keupayaan mental defendan.

Katanya, jika defendan didapati mengalami kecelaruan mental dan tidak berupaya menguruskan dirinya serta hal ehwalnya akibat masalah itu, beliau memohon supaya beberapa individu termasuk dirinya (plaintif) dan peguam Datuk C. Vijaya Kumar dilantik oleh mahkamah sebagai ahli jawatankuasa untuk menjaga dan menguruskan hal ehwal estet defendan.

Sekiranya mahkamah membenarkan kesemua individu itu dilantik sebagai ahli jawatankuasa, plaintif turut memohon supaya mahkamah menentukan kuasa ahli jawatankuasa tersebut, membuat peruntukan bagi kos dan perbelanjaan jawatankuasa serta membuat peruntukan bagi saraan jawatankuasa tersebut.

Vell Paari juga memohon perintah supaya beliau dilantik sebagai wakil litigasi defendan dalam mana-mana prosiding undang-undang membabitkan bapanya, harta atau kepentingannya.

Sementara itu, Vell Paari menerusi afidavit sokongannya berkata ibunya, Toh Puan R. Indrani, 79, dan adik perempuannya, S. Mangayerkarasi, 56, akan memberi sokongan terhadap saman itu dan akan mengesahkan perkara tersebut dalam afidavit sokongan mereka.

Plaintif berkata konsultan psikiatri dari Victoria, Australia, Prof David Ames telah mengenal pasti bapanya mengalami demensia pada 2017 dan telah diberikan ubat untuk merawat kesihatannya.

Katanya, konsultan psikiatri dari Pantai Hospital, Dr Bharathi Vengadasalam turut menyediakan laporan bahawa Samy Vellu mengalami gangguan neurokognitif major dan tidak berupaya menguruskan kewangan dan estet, menguruskan ubat serta membuat keputusan.

Beliau berkata hasil penemuan kedua-dua konsultan itu mendapati bapanya mengalami kecelaruan mental dan tidak memiliki keupayaan fizikal dan mental menguruskan dirinya dan hal ehwalnya.

— BERNAMA