Home English News 24 Jan pendengaran permohonan Najib tangguh prosiding saman LHDN

24 Jan pendengaran permohonan Najib tangguh prosiding saman LHDN

750
0
SHARE
Ad

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini hari ini menetapkan 24 Jan untuk mendengar permohonan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi menangguhkan prosiding saman Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) terhadapnya untuk membayar cukai pendapatan berjumlah RM1.69 bilion, sementara menunggu rayuan berhubung taksiran cukai kepada LHDN.

Peguam Muhammad Farhan Muhammad Shafee, yang mewakili Najib, memaklumkan tarikh itu kepada pemberita selepas pengurusan kes itu di dalam kamar di hadapan Hakim Datuk Ahmad Bache, yang turut dihadiri peguam Datuk D.P. Naban bagi pihak LHDN.

Muhammad Farhan berkata tarikh bagi pendengaran permohonan  LHDN untuk mendapatkan penghakiman ringkas terhadap Najib masih belum ditetapkan oleh mahkamah.

#TamilSchoolmychoice

Penghakiman ringkas adalah penghakiman yang dibuat oleh mahkamah tanpa perbicaraan penuh.

Pada 8 Ogos tahun lepas, Najib memfailkan permohonan untuk menangguhkan prosiding saman oleh LHDN yang menuntut beliau membayar cukai pendapatan berjumlah RM1.69 bilion, sementara menunggu rayuannya berhubung taksiran cukai kepada LHDN.

Bagaimanapun, LHDN dalam afidavit sokongannya, berkata Najib masih perlu membayar jumlah RM1.69 bilion itu walaupun beliau telah memfailkan rayuan terhadap taksiran cukai itu.

Penolong Pengarah Unit Pemantauan LHDN  Hisyamuddin Mohd Hassan, dalam afidavit sokongannya berkata, menurut Seksyen 103 Akta Cukai Pendapatan 1967, semua cukai yang ditaksir perlu dibayar pada hari notis taksiran diserahkan sama ada orang itu merayu ataupun tidak terhadap taksiran itu.

Pada 25 Jun tahun lepas, kerajaan menerusi LHDN menyaman Najib menuntut beliau membayar RM1.69 bilion bagi cukai pendapatan yang belum dibayar dengan kadar faedah lima peratus setahun dari tarikh penghakiman, serta kos dan relif lain difikirkan sesuai oleh mahkamah.

— BERNAMA