Home English News Anak muda perlu kikis fahaman perkauman yang sempit- Anwar

Anak muda perlu kikis fahaman perkauman yang sempit- Anwar

531
0
SHARE
Ad

KUCHING: Golongan muda perlu digerakkan bagi mengikis fahaman perkauman yang sempit berpaksikan kepada semangat kemanusiaan yang tinggi, beretika dan berakhlak mulia, kata Ketua Umum Pakatan Harapan (PH) Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau berkata  apa yang perlu PH pertahankan ialah kebaikan dan keadilan dan  menolak serta melawan kejahatan dan kezaliman.

“Kalau orang Melayu pertahankan kebaikan dan keadilan, kita sokong. Begitu juga jika orang Cina pertahankan keadilan dan kemanusiaan kita sokong…begitu juga untuk orang Dayak, Melanau dan lain-lain,”

#TamilSchoolmychoice

“Tapi jikalau ada orang Melayu, Melanau, Cina dan lain-lain yang pertahankan kezaliman dan rasuah, kita mesti lawan,” katanya dalam ucapan pada rumah terbuka PH Sarawak sempena sambutan Tahun Baru Cina di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Anwar berkata di semenanjung Malaysia terdapat desas desus politik rasis yang diamalkan ahli politik yang terdesak, yang tiada kekuatan moral dan tiada integriti serta yang takut kerana mereka bergelumang dalam rasuah atau salah laku dan penyalahgunaakuasa.

“Itu sahajalah modal mereka iaitu ‘racism’. Tetapi kita , di pihak majoriti mesti berdiri teguh bersama. Keadilan, DAP, Bersatu dan Amanah tegas untuk mempertahakan prinsip yang kita pegang,” katanya.

Mengenai persiapan Pilihan Raya Negeri Sarawak ke-12, beliau berkata PH akan menumpu perhatian dalam  meningkatkan  bekerjasama antara parti-parti komponennya.

 

— BERNAMA